جهت اجرای نمای تراکوتا با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

نمای تراکوتا چیست؟

نمای تراکوتا یا همان سفالینه نوعی از نمای ساختمان مدرن محسوب می شود تراکوتا در واقع یک کلمه ایتالیایی می باشد که به معنی پخته شدن یا سفال می باشد. تراکوتا یک سرامیک سنتی می باشد که از طریق حرارت دادن به خاک رس تولید می شود، البته باید گفت رس ها در کوره های مخصوصی حرارت می بینند.

تراکوتا نوعی از سفال است که برخلاف سفال های تک لایه یا فول بادی، از ترکیب خاکس رس و فلدسپات تولید شده و به نماهای سرامیکی شباهت دارد. نمای تراکوتا که بر روی شاسی نمای خشک سوار می شوند جذب آب بسیار کمی داشته و رطوبت را از خود عبور نمی دهند و شوره نمی زنند و همچنین در اثر تابش شدید نور خورشید تغییر ظاهر نمی دهند. همچنین در برخی موارد از نمای سرامیکی هم مستحکم تر هستند

جنس نمای تراکوتا

نمای سفالی در حقیقت یک پوشش محافظتی برای ساختمان است که از خاک پخته ساخته می‌شود.نمای سفالی تراکوتا نسبت به سایر سیستم‌های نمای خشک، برای ساختمان مفیدتر است و مزایای بیشتری هم دارد. در حقیقت نمای سفالی برای این به وجود آمد که عیوب ساختاری نمای سرامیک خشک پرسلانی را از بین ببرد و تا حدود زیادی هم در این کار موفق شد.

انواع نمای سفالی ساختمان

نمای سفالی به کار رفته در ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

نمای سفالی تک لایه (نمای فول بادی)

نمای سفالی تک لایه نوعی از نما بوده که برای ساخت مناطقی مانند کف و سقف از آن استفاده نمی‌شود و معمولا برای ساخت مناطقی از نمای ساختمان به کار می‌رود که حالت بحرانی و حساسیت کمتری داشته باشند.

 

نمای سفالی تراکوتا

نمای تراکوتا از ترکیب خاک رس و فلدسپات تولید می‌شود. تراکوتاها جذب آب بسیار پایینی دارند و در برابر نور خورشید مقاوم هستند. نمای تراکوتا به اندازه‌ی سرامیک‌ها ترد و شکننده نبوده و در برابر ضربه، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

اجزای تشکیل دهنده نمای تراکوتا

این نما از سه جز کلی زیر تشکیل شده است:

  • دیوار حامی: دیواری است که سیستم سازه بر روی آن اجرا می‌شود.
  • اتصالات خشک : اتصالاتی هستند که به زیر سازی آهنی متصل می‌شوند و از ریل‌های آلومینیومی به همراه نوارهای لاستیکی لرزشگیر تشکیل شده‌اند.
  • سازه‌ آهن زیرساخت : سازه‌ای است فلزی که نما بر روی آن سوار می‌شود. این سازه به وسیله‌ی آهن به دیوار حامی متصل می‌شود.

قیمت نمای تراکوتا

تعیین قیمت نمای تراکوتا  به عوامل مختلفی وابسته است و بسته به شرایط هر پروژه می ‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، این نما یک روش محبوب و پرکاربرد است که زیبایی، مقاومت و حفاظت را به ساختمان می ‌بخشد. برای دریافت قیمت توصیه میشود با شرکت ‌های مجرب و تخصصی در زمینه ساختمان ‌ها و نمای بیرونی تماس بگیرید تا برآوردی دقیق بر اساس نیازهای خاص پروژه ‌تان انجام دهند.

از جمله عواملی که بر قیمت تاثیر زیادی دارند عبارتند از :

• شیوه نصب

• کیفیت سازه و اتصالات و اجزای استفاده شده

• نوع متریال انتخابی

• فلزات مورد استفاده برای سازه های نگهدارنده

• تبحر و تجربه شرکت ساختمانی

• متراژ نما

• شرایط اقلیمی و دشواری کار

• سبک معماری

نحوه نصب نمای تراکوتا

 برای نصب روش‌های مختلفی وجود دارد اما به صورت متداول از دو روش درزهای به هم چسبیده و درزهای قائم مدولار استفاده می‌شود.

تایل‌های نمای تراکوتا همانند سایر مصالح مدرن نما بدون نیاز به ملات و با استفاده از زیر سازی‌های مربوطه اجرا می‌شود.

نصب تایل‌ ها با سهولت بالایی انجام می‌شود و معمولاً تنها نیاز به سه قطعه اصلی یعنی کلیپس‌ها، رانرهای آلومینیومی و پروفیل آهنی است.

پروفیل های عمودی رانرهای آلومینیومی است که بر روی سازه فلزی زیرسازی نصب شده است و لاستیک هایی در میان سازه فلزی زیرسازی و آلومینیومی قرار می گیرد.

لبه های سرامیک به صورت اتصال کام و زبانه تولید می شود. کلیپس نگه دارنده قطعات که از جنس استنلس استیل می باشد مابین اتصالات کام و زبانه مانده و از سطح کار نمایان نخواهد بود.

ریل ها در ابعاد استاندارد استفاده می شود و سوراخ هایی در فواصل مشخص در آن ایجاد می شود. فواصل سوراخ ها به ارتفاع تایل های سرامیکی بستگی دارد.

باید دقت شود که فاصله سوراخ انتهایی تا انتهای ریل، ۲/۵ سانتیمتر باشد. بالاترین سوراخ تا انتهای ریل آلومینیومی باید ۱۲/۵ میلیمتر فاصله داشته باشد. در صورتی که ابعاد پانل ها استاندارد نباشد محل بست ها باید اصلاح شوند.

ویژگی های نمای تراکوتا :

  1.  بسیار سبک می باشد. همین امر موجب می شود تا بار مرده ساختمان کاهش چشمگیری داشته باشد.
  2. این متریال به دلیل وزن سبک به صورت خودکار می تواند ساختمان را تا حدودی ضد زلزله گرداند.
  3. مقاومت تراکوتا به دلیل روش پخت بسیار بالا می باشد. همین امر موجب میگردد تا استانداردهای نماسازی ساختمان به طرز چمشگیری افزایش یابد.
  4. قابلیت استفاده در نما و کف را دارد همچنین در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. اما معمول ترین ابعاد این متریال ۱۲۰*۳۰ و ۱۲۰* ۴۰ سانتیمتر می باشد.
  5. طول عمر بالای متریال تراکوتا ، طول عمر مفید کاشی تراکوتا ۵۰ سال برآورد شده است که پس از آن نیز نمای تراکوتا قابلیت ترمیم را دارد.
  6. در اجرای نمای تراکوتا اتصالات تایل ها به‌صورت کام و زبانه است. این امر موجب محبوس شدن هوا درون شیار و در نتیجه جلوگیری از نفوذ آب می گردد.

  7. این نمای ساختمانی کاملا ضد حریق ساخته می‌شود. این پانل‌ها در برابر گرمای آتش تغییر شکل نمی‌دهند و آن را شعله‌ورتر نخواهند کرد.
  8. رنگ نمای تراکوتا نیز دارای طیف رنگی خاکی و رسی تیره و روشن است که به آن رنگ های زمینی نیز گفته می شود.