جهت اجرای نمای کامپوزیت آسانسور با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

اجرای نمای کامپوزیت آسانسور

اجرای نمای کامپوزیت آسانسور با توجه به نوع سازه و نوع اجرای آن متفاوت است. شاید تاکنون اسم نمای آلومینیومی و یا نمای کامپوزیت را شنیده باشید اما به طور کامل هیچ گونه اطلاعاتی از این محصول و یا تصوری از شکل ظاهری آن نداشته باشید.

در این مطلب با تمامی مشخصات فنی، روش های اجرای نمای کامپوزیت آسانسور و کاربردهای نمای کامپوزیت آشنا خواهید شد. نمای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع و تولید شد . ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده که شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و یک لایه مواد پلی اتیلن می باشد. لایه خارجی این نما دارای یک لایه پوشش  PVDF  بمنظور تثبیت رنگ است. نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی کاربرد دارد، اجرای نمای کامپوزیت به روش های مختلفی انجام میگیرد. در ادامه مطلب از روش‌ های اجرای نمای کامپوزیت آسانسور استفاده می‌شود، چهار روش متفاوت برای اجرای نمای کامپوزیت آسانسور وجود دارد که برخی روش‌ها به اندازه ی کافی استاندارد نیستند و ممکن است در گذر زمان مشکلاتی را به وجود بیاورند، که در ادامه به بررسی هر یک از روش‌های اجرایی می‌پردازیم.

روش های اجرای نمای کامپوزیت آسانسور :

در حالت کلی برای اجرای نمای کامپوزیت آسانسور شما می توانید به ۴ روش عمل نمایید. هر کدام از روش های اجرای نمای کامپوزیت دارای مزایا و ویژگی های مخصوص به خود هستند. بسته به مکانی که قصد اجرا و نصب نمای کامپوزیت را دارید می توانید از هر کدام از روش ها استفاده کنید.

  1. اجرای نمای کامپوزیت آسانسور سیستم فیکس یا ثابت

  2. اجرای نمای کامپوزیت آسانسور سیستم هنگ یا ریلی

  3. اجرای نمای کامپوزیت اسانسور به روش H و L 

  4. اجرای نمای کامپوزیت اسانسور به روش فیکس هنگینگ

1 . اجرای نمای کامپوزیت فیکس (Fixing) :

این روش به علت ثابت‌شدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی fixing نامیده میشود. برای اینکار از نقشه‌های از پیش طراحی شده (شاپ دراوینگ) که بیانگر تعداد و نحوه تقسیم‌بندی و سایز پانل‌ها است، استفاده می‌کنند. زیرسازی‌ها با توجه به طراحی‌های از پیش تعیین شده مشخص می‌کند که تعداد برش‌ها و مشخصات پنل به چه صورت است. توجه داشته باشید در روش فیکس امکان جابه‌جایی ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد بلکه به آب‌بندی نیاز است تا نفوذ آب باعث زنگ‌ زدگی نمای ساختمان نشود. از جمله مزایای سیستم اجرای کامپوزیت به روش فیکس سرعت نصب بالا، قیمت اجرای نمای کامپوزیت مقرون به صرفه، امکان اجرای هرنوع طراحی و حجم پردازی و امکان تعویض و بازنمودن هرپانل بصورت مجزا جهت دسترسی به پشت نما بوده.


2. اجرای نمای کامپوزیت به روش هنگ یا ریلی ( Hanging ) :

نام دیگر این روش نصب کامپوزیت نما ، ریلی است. علت این نام گذاری حرکت به صورت ریلی و قابل رگلاژ بودن پنل ها است. برای زیرسازی نمای کامپوزیت ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی از ساختمان گرفته می شود. براکت های آهنی روی دستک ها جوش داده می شوند. سپس نبشی های آلومینیومی بر روی براکت ها پیچ می شوند و در نهایت پنل ها یا کمک پیچ و مهره به نبشی ها متصل خواهند شد. ورق‌های کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی به شکل ناودانی (بچه ناودانی) که در داخل لامل‌های آلومینیومی می‌باشند بر روی لامل‌ها نصب می‌گردند نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوه‌های مختلفی اجرا می‌گردد که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ می‌گردد

مراحل اجرای زیر سازی و نصب ورق کامپوزیت :

در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستون‌های موجود جهت قوطی کشی دستک گرفته می‌شود.

و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحه‌های موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستک‌های اتصالی گرفته می‌شود

بعد از انجام رول بولت و اتصال دستک‌ها، قوطی‌های  ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی، به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

قوطی‌ها باید کاملاً شاقول و تراز باشند تا بقیه زیرسازی که به این قوطی‌ها اتصال پیدا می‌کنند تراز و شاقول باشند و در نهایت ورقها پله‌ای دیده نشوند.

3 – اجرای نمای کامپوزیت به روش  (H، L) :

این روش تقریبا مشابه روش fix بوده با این تفاوت که ورق‌ها بلافاصله پس از برش در پروفیل‌های مخصوص H شکل و L شکل قرار داده میشوند. هیچگونه عملیات شیار و ساخت پانل بر روی آن انجام نمی شود. از مزایای این روش به سرعت اجرای بالا، تمیزی اجرا و هزینه کمتر می‌توان اشاره کرد. معایب این روش، عدم آب بندی ۱۰۰ درصد و همچنین عدم امکان تعویض پانل در صورتی که لازم به تعویض باشد و در صورتی که پانل‌ها به ابعاد بزرگ اجرا شود موجب تغییر شکل ورقها و ایجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگی خواهد بود. این سیستم دارای قابلیت رگلاژ کامل نسبت به روش فیکس را دارد.

در مرحله اول سیستم h و L همانند روش فیکس ابتدا زیر سازی فلزی صورت میگیرد . زیرسازی در این سیستم کاملا مشابه روش فیکس میباشد.

شبکه‌ای متشکل از پروفیل آهنی با مقطع های 40 *40 میلی‌متر و یا 20 *40 میلی‌متر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا می‌گردد.

در مرحله دوم بر خلاف سیستم فیکس ورق ها بصورت مستقیم در داخل زه های آلومینیومی نازک که بر روی زیرسازی پیچ شده است نصب می‏ شوند.

بعد از آن ورق‎های کامپوزیت مطابق نقشه و طرح برش خورده  به همان صورت و به شکل کشوئی در داخل پروفیل های H قرار می‎گیرند.

در روش H & L ورق‎های کامپوزیت برش خورده بر خلاف روش فیکس خم داده نمی‎شوند.

جهت اجرای نمای کامپوزیت آسانسور با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱