اجرای نمای کامپوزیت آسانسور
جهت اجرای نمای کامپوزیت آسانسور با ما تماس حاصل فرمایید
۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳ – ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱
اجرای نمای کامپوزیت آسانسور
اجرای نمای کامپوزیت آسانسور با توجه به نوع سازه و نوع اجرای آن متفاوت است.
ممکن است اسم نمای آلومینیومی یا نمای کامپوزیت را شنیده باشید، اما اطلاعات دقیقی از این محصول یا تصوری از شکل ظاهری آن نداشته باشید.
در این مطلب با مشخصات فنی نمای کامپوزیت و روشهای اجرای نمای کامپوزیت اسانسور آشنا میشوید. نمای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع و تولید شد. ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل میشود: دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلیاتیلن. لایه خارجی این نما پوشش PVDF دارد که به تثبیت رنگ کمک میکند. نمای کامپوزیت در نمای داخلی و نمای خارجی کاربرد دارد و اجرای آن به روشهای مختلفی امکانپذیر است.
در ادامه به بررسی چهار روش متفاوت برای اجرای نمای کامپوزیت آسانسور میپردازیم. برخی از این روشها استاندارد نیستند و ممکن است در گذر زمان مشکلاتی ایجاد کنند.
روش های اجرای نمای کامپوزیت آسانسور :
در حالت کلی، برای اجرای نمای کامپوزیت آسانسور میتوانید از چهار روش استفاده کنید. هر کدام از این روشها مزایا و ویژگیهای خاص خود را دارند. بسته به مکان نصب نمای کامپوزیت، میتوانید هر یک از این روشها را انتخاب کنید. انتخاب روش مناسب به عوامل مختلفی مانند شرایط جوی، نوع ساختمان، نیازهای طراحی و بودجه پروژه بستگی دارد.
اجرای نمای کامپوزیت آسانسور سیستم فیکس یا ثابت
اجرای نمای کامپوزیت آسانسور سیستم هنگ یا ریلی
اجرای نمای کامپوزیت اسانسور به روش H و L
اجرای نمای کامپوزیت اسانسور به روش فیکس هنگینگ
1
. اجرای نمای کامپوزیت فیکس (Fixing) :
این روش به دلیل ثابت شدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی، به نام “فیکس” شناخته میشود. برای این کار، از نقشههای از پیش طراحیشده (شاپ دراوینگ) استفاده میشود که تعداد، نحوه تقسیمبندی و اندازه پانلها را مشخص میکند. زیرسازیها بر اساس این نقشهها تعیین میکنند که تعداد برشها و مشخصات پنل به چه صورت باشد. توجه داشته باشید که در روش فیکس، امکان جابهجایی ورقهای کامپوزیت وجود ندارد و نیاز به آببندی است تا از زنگزدگی نمای ساختمان جلوگیری شود. از جمله مزایای سیستم اجرای کامپوزیت به روش فیکس میتوان به سرعت نصب بالا، قیمت مقرونبهصرفه، امکان اجرای هر نوع طراحی و حجمپردازی، و امکان تعویض یا باز کردن هر پانل بهصورت مجزا برای دسترسی به پشت نما اشاره کرد.
2. اجرای نمای کامپوزیت به روش هنگ یا ریلی ( Hanging ) :
این روش نصب کامپوزیت نما به نام “نصب ریلی” شناخته میشود؛ علت این نامگذاری، حرکت ریلی و قابلیت رگلاژ پنلهاست. برای زیرسازی نمای کامپوزیت، ابتدا دستکهایی با پروفیل آهنی به ساختمان متصل میکنند. سپس براکتهای آهنی روی دستکها جوش میخورند. نبشیهای آلومینیومی بعد از آن روی براکتها پیچ میشوند و در نهایت پنلها با کمک پیچ و مهره به نبشیها وصل میشوند. ورقهای کامپوزیت با استفاده از اتصالات آلومینیومی ناودانیشکل (بچه ناودانی) که داخل لاملهای آلومینیومی قرار دارند، روی لاملها نصب میگردند. نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوههای مختلف انجام میشود که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ میشود.
دفتر مهندسی آلفا، با مدیریت مهندس سلاماتی، از سال 1386 به عنوان یکی از دفاتر مهندسی معتبر در کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینههای مختلف طراحی، نظارت و اجرای نماهای کامپوزیت، کرتین وال، سرامیک خشک و لوور الومینیومی تخصص دارد. با هدف ارائه خدمات با کیفیت و جلب رضایت مشتریان، همواره در تلاش است تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژیها و متدهای طراحی و اجرا، به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ دهد. این شرکت با توجه به تجربیات گذشته و توانمندیهای فنی خود، آمادگی دارد تا در پروژههای آینده نیز به عنوان یک شریک قابل اعتماد عمل کند.
3 – اجرای نمای کامپوزیت به روش (H، L) :
این روش تقریباً مشابه روش فیکس است، با این تفاوت که ورقها بلافاصله پس از برش در پروفیلهای مخصوص H شکل و L شکل قرار میگیرند. هیچگونه عملیات شیار و ساخت پانل بر روی آن انجام نمیشود. از مزایای این روش میتوان به سرعت اجرای بالا، تمیزی اجرا و هزینه کمتر اشاره کرد. معایب این روش شامل عدم آببندی ۱۰۰ درصد و همچنین عدم امکان تعویض پانل در صورت نیاز است. همچنین، اگر پانلها در ابعاد بزرگ اجرا شوند، ممکن است باعث تغییر شکل ورقها و ایجاد سروصدا در هنگام باد و بارندگی شوند. این سیستم نسبت به روش فیکس، قابلیت رگلاژ کامل دارد.
در مرحله اول سیستم h و L همانند روش فیکس ابتدا زیر سازی فلزی صورت میگیرد . زیرسازی در این سیستم کاملا مشابه روش فیکس میباشد.
شبکهای متشکل از پروفیل آهنی با مقطع های 40 *40 میلیمتر و یا 20 *40 میلیمتر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا میگردد.
در مرحله دوم بر خلاف سیستم فیکس ورق ها بصورت مستقیم در داخل زه های آلومینیومی نازک که بر روی زیرسازی پیچ شده است نصب می شوند.
بعد از آن ورقهای کامپوزیت مطابق نقشه و طرح برش خورده به همان صورت و به شکل کشوئی در داخل پروفیل های H قرار میگیرند.
در روش H & L ورقهای کامپوزیت برش خورده بر خلاف روش فیکس خم داده نمیشوند.