جهت اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس

شاید تاکنون اسم نمای آلومینیومی و یا نمای کامپوزیت را شنیده باشید اما به طور کامل هیچ گونه اطلاعاتی از این محصول و یا تصوری از شکل ظاهری آن نداشته باشید. در این مطلب با تمامی مشخصات فنی کامپوزیت، اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس و کاربردهای نمای کامپوزیت آشنا خواهید شد.

نمای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع و تولید شد. ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده که شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و یک لایه مواد پلی اتیلن می باشد. لایه خارجی این نما دارای یک لایه پوشش  PVDF  بمنظور تثبیت رنگ است. نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی کاربرد دارد، اجرای نمای کامپوزیت به روش های مختلفی انجام میگیرد. در ادامه مطلب از روش‌ های اجرای نمای کامپوزیت استفاده می‌شود، چهار روش متفاوت برای اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس وجود دارد که برخی روش‌ها به اندازه ی کافی استاندارد نیستند و ممکن است در گذر زمان مشکلاتی را به وجود بیاورند، که در ادامه به بررسی هر یک از روش‌های اجرایی می‌پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده نمای کامپوزیت :

  • لایه رنگ پلی استر
  • ورق آلومینیومی
  • چسب
  • لایه پلی اتیلن
  • چسب
  • ورق آلومینیومی
  • رنگ نانو
  • لایه چسب ضد خش
  • پوشش محافظ

روش های اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس :

در حالت کلی برای اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس شما می توانید به ۴ روش عمل نمایید. هر کدام از روش های اجرای نمای کامپوزیت دارای مزایا و ویژگی های مخصوص به خود هستند. بسته به مکانی که قصد اجرا و نصب نمای کامپوزیت را دارید می توانید از هر کدام از روش ها استفاده کنید.

  1. اجرای نمای کامپوزیت به روش فیکس یا ثابت

  2. اجرای نمای کامپوزیت به روش هنگ یا ریلی

  3. اجرای نمای کامپوزیت به روش H و L 

  4. اجرای نمای کامپوزیت به روش فیکس هنگینگ

1 . اجرای نمای کامپوزیت به روش فیکس (Fixing) :

این روش به علت ثابت‌شدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی fixing نامیده میشود . برای اینکار از نقشه‌های از پیش طراحی شده(شاپ دراوینگ) که بیانگر تعداد و نحوه تقسیم‌بندی و سایز پانل‌ها است، استفاده می‌کنند. زیرسازی‌ها با توجه به طراحی‌های از پیش تعیین شده مشخص می‌کند که تعداد برش‌ها و مشخصات پنل به چه صورت است. توجه داشته باشید در روش فیکس امکان جابه‌جایی ورق‌های کامپوزیت وجود ندارد بلکه به آب‌بندی نیاز است تا نفوذ آب باعث زنگ‌ زدگی نمای ساختمان نشود.

.

اجرای زیر سازی فلزی :

در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستون‌های موجود جهت قوطی کشی دستک گرفته می‌شود
و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحه‌های موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستک‌های اتصالی گرفته می‌شود و در صورت نبود صفحه‌های فلزی از پیش تعبیه شده، یک صفحه فلزی به تیر بتنی رول بولت می‌شود و از آن دستک اتصالی گرفته می‌شود.

بعد از انجام رول بولت و اتصال دستک‌ها، قوطی‌های معمولاً ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی، به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

قوطی‌ها باید کاملاً شاقول و تراز باشند تا بقیه زیرسازی که به این قوطی‌ها اتصال پیدا می‌کنند تراز و شاقول باشند و در نهایت ورقها پله‌ای دیده نشوند.

نصب ورق کامپوزیت :

  1. پس از طراحی و محاسبات نمای ساختمان ورقها در کارگاه به اندازه­های تعیین شده برش خورده و لبه های تمامی ورقهای کامپوزیت برش خورده و 4 سانتیمتر بصورت جعبه ای خم کاری می­شود و در هر وجه دونبشی آلومینیومی به وسیله پرچ جهت اتصال ورق ها به سازه ایجاد می­گردد.
  2. ورق های کامپوزیت مونتاژ شده در نهایت به فاصله ۱سانتیمتر از هر طرف با ورق مجاور فاصله داده می­شود و به پروفیل های زیرسازی توسط پیچ سرمته دار اتصال داده می­شود.
  3. به همین ترتیب سایر ورق های کامپوزیت مونتاژ شده از قبل در کنار یکدیگر با فاصله ذکر شده نصب می­شود.
  4. بعد از اتصال تمامی ورق های کامپوزیت به زیرسازی مرحله آب بندی درز بین ورقهای کامپوزیت شروع می­شود

آب بندی ورق آلومینیوم کامپوزیت :

  1. استفاده از نوار درزبندی PVC
  2. استفاده از فوم و چسب سیلیکون
  3. استفاده از تسمه کشی از جنس ورق کامپوزیت


2. اجرای نمای کامپوزیت به روش هنگ یا ریلی ( Hanging ) :

نام دیگر این روش نصب کامپوزیت نما ، ریلی است. علت این نام گذاری حرکت به صورت ریلی و قابل رگلاژ بودن پنل ها است. برای زیرسازی نمای کامپوزیت ابتدا دستک‌هایی با پروفیل آهنی از ساختمان گرفته می شود. براکت های آهنی روی دستک ها جوش داده می شوند. سپس نبشی های آلومینیومی بر روی براکت ها پیچ می شوند و در نهایت پنل ها یا کمک پیچ و مهره به نبشی ها متصل خواهند شد. ورق‌های کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی به شکل ناودانی (بچه ناودانی) که در داخل لامل‌های آلومینیومی می‌باشند بر روی لامل‌ها نصب می‌گردند نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوه‌های مختلفی اجرا می‌گردد که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ می‌گردد

مراحل اجرای زیر سازی و نصب ورق کامپوزیت :

در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستون‌های موجود جهت قوطی کشی دستک گرفته می‌شود.

و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحه‌های موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستک‌های اتصالی گرفته می‌شود

بعد از انجام رول بولت و اتصال دستک‌ها، قوطی‌های  ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی، به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

قوطی‌ها باید کاملاً شاقول و تراز باشند تا بقیه زیرسازی که به این قوطی‌ها اتصال پیدا می‌کنند تراز و شاقول باشند و در نهایت ورقها پله‌ای دیده نشوند.

  • نصب براکت فلزی:

  • نصب نبشی آلومینیومی:

  • نصب ناودانی ریل:

  • نصب ناودانی بولت:

  • شیار و برش ورق :

  • خم و مونتاژ ورق:

  • نصب و تثبیت ورق:

3 – اجرای نمای کامپوزیت به روش  (H، L) :

از مزایای این روش به سرعت اجرای بالا ، تمیزی اجرا و هزینه کمتر می‌توان اشاره کرد. معایب این روش ، عدم آب بندی ۱۰۰ درصد و همچنین عدم امکان تعویض پانل در صورتی که لازم به تعویض باشد و در صورتی که پانل‌ها به ابعاد بزرگ اجرا شود موجب تغییر شکل ورقها و ایجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگی خواهد بود. این سیستم دارای قابلیت رگلاژ کامل نسبت به روش فیکس را دارد

تفاوتهای روش فیکس و هنگ :

روش فیکس فاقد بسیاری از قابلیت‌های روش هنگ است. در این روش آب بندی نما به صورت نصب ریل انجام نمی‌شود و ورق‌ها با پرچ به قوطی‌های فلزی بسته می‌شود لذا قابلیت حرکت ندارند. در بسیاری موارد نیز پرچ‌ها به صورتی که در روش ریلی پوشیده می‌شوند از رویت مصون نمی‌مانند. در مقابل سرعت نصب و هزینه اجرائی کمتر از مزایای این روش می‌باشد.
در روش ریلی امکان جابجایی ورق‌های نصب شده وجود داشته و در صورت لزوم می‌توان ورق‌ها را در محل جابجا نمود.

مزایای سیستم هنگ:

1 –  با توجه به اینکه تمام اجزای زیر سازی و رو سازی از یک جنس (آلومینیوم) می‌باشند، انقباض و انبساط اجزا در اثر تغییر دما مشابه هم بوده که این امر از تغییر حالت دادن و خرد شدن جلوگیری می‌کند.
2 –  آب بندی در این سیستم نیاز به استفاده از چسب‌های سیلیکون و یا لاستیک آب بندی نمی‌باشد، که با توجه به کوتاه بودن عمر چسب‌های سیلیکون و لاستیک‌های آب بندی استفاده نکردن از موارد فوق از نقاط قوت این سیستم به شمار می‌آید.
3 –  قطعات متناسب با وزن خود روی بولت‌ها قرار می‌گیرند که به علت فرم خاص مونتاژ ورق‌ها در هنگام زلزله و یا وزش باد‌های شدید از محل خود خارج نمی‌گردند و از پایداری بالایی در برابر نیروهای جانبی برخوردار می‌باشند. اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس

جهت اجرای نمای کامپوزیت ایستگاه اتوبوس توسط مهندسین آلفا با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱