نما ساختمان با کامپوزیت
جهت اجرای نما ساختمان با کامپوزیت تماس حاصل فرمایید
۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳ – ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱
نمای ساختمان با کامپوزیت
شاید تاکنون اسم نمای آلومینیومی و یا نما ساختمان با کامپوزیت را شنیده باشید اما به طور کامل هیچ گونه اطلاعاتی از این محصول و یا تصوری از شکل ظاهری آن نداشته باشید.
در این مطلب با تمامی مشخصات فنی، نما ساختمان با کامپوزیت و کاربردهای نمای کامپوزیت آشنا خواهید شد. نمای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع و تولید شد. ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده که شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و یک لایه مواد پلی اتیلن می باشد. لایه خارجی این نما دارای یک لایه پوشش PVDF بمنظور تثبیت رنگ است. نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی کاربرد دارد، اجرای نمای کامپوزیت به روش های مختلفی انجام میگیرد. در ادامه مطلب از روش های اجرای نمای کامپوزیت استفاده میشود، چهار روش متفاوت برای اجرای نمای آلومینیومی وجود دارد که برخی روشها به اندازه ی کافی استاندارد نیستند و ممکن است در گذر زمان مشکلاتی را به وجود بیاورند، که در ادامه به بررسی هر یک از روشهای اجرایی میپردازیم.
روش های اجرای نما ساختمان با کامپوزیت :
در حالت کلی برای اجرای نما ساختمان با کامپوزیت شما می توانید به ۴ روش عمل نمایید. هر کدام از روش های اجرای نمای کامپوزیت دارای مزایا و ویژگی های مخصوص به خود هستند. بسته به مکانی که قصد اجرا و نصب نمای کامپوزیت را دارید می توانید از هر کدام از روش ها استفاده کنید.
اجرای نمای کامپوزیت ساختمان سیستم فیکس یا ثابت
اجرای نمای کامپوزیت ساختمان سیستم هنگ یا ریلی
اجرای نمای کامپوزیت به روش H و L
اجرای نمای کامپوزیت به روش فیکس هنگینگ
1 . اجرای نما ساختمان با کامپوزیت فیکس (Fixing) :
این روش به علت ثابتشدن ورق کامپوزیت با پیچ بر روی زیرسازی فلزی fixing نامیده میشود. برای اینکار از نقشههای از پیش طراحی شده (شاپ دراوینگ) که بیانگر تعداد و نحوه تقسیمبندی و سایز پانلها است، استفاده میکنند. زیرسازیها با توجه به طراحیهای از پیش تعیین شده مشخص میکند که تعداد برشها و مشخصات پنل به چه صورت است. توجه داشته باشید در روش فیکس امکان جابهجایی ورقهای کامپوزیت وجود ندارد بلکه به آببندی نیاز است تا نفوذ آب باعث زنگ زدگی نمای ساختمان نشود. از جمله مزایای سیستم اجرای کامپوزیت به روش فیکس سرعت نصب بالا، قیمت اجرای نمای کامپوزیت مقرون به صرفه، امکان اجرای هرنوع طراحی و حجم پردازی و امکان تعویض و بازنمودن هرپانل بصورت مجزا جهت دسترسی به پشت نما بوده.
اجرای زیر سازی فلزی :
در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستونهای موجود و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحههای موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستکهای اتصالی گرفته میشود.
بعد از انجام رول بولت و اتصال دستکها، قوطیهای معمولاً ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی، به یکدیگر جوش داده میشوند.
قوطیها باید کاملاً شاقول و تراز باشند تا بقیه زیرسازی که به این قوطیها اتصال پیدا می کنند تراز و شاقول باشند و در نهایت ورقها پلهای دیده نشوند.
نصب ورق کامپوزیت :
- پس از طراحی و محاسبات نمای ساختمان ورقها در کارگاه به اندازههای تعیین شده برش خورده و لبه های تمامی ورقهای کامپوزیت برش خورده و 4 سانتیمتر بصورت جعبه ای خم کاری میشود و در هر وجه دونبشی آلومینیومی به وسیله پرچ جهت اتصال ورق ها به سازه ایجاد میگردد.
- ورق های کامپوزیت مونتاژ شده در نهایت به فاصله ۱سانتیمتر از هر طرف با ورق مجاور فاصله داده میشود و به پروفیل های زیرسازی توسط پیچ سرمته دار اتصال داده میشود.
- به همین ترتیب سایر ورق های کامپوزیت مونتاژ شده از قبل در کنار یکدیگر با فاصله ذکر شده نصب میشود.
- بعد از اتصال تمامی ورق های کامپوزیت به زیرسازی مرحله آب بندی درز بین ورقهای کامپوزیت شروع میشود
آب بندی ورق آلومینیوم کامپوزیت :
- استفاده از نوار درزبندی PVC
- استفاده از فوم و چسب سیلیکون
- استفاده از تسمه کشی از جنس ورق کامپوزیت
2. اجرای نما ساختمان با کامپوزیت به روش هنگ یا ریلی ( Hanging ) :
نام دیگر این روش نصب کامپوزیت نما ، ریلی است. علت این نام گذاری حرکت به صورت ریلی و قابل رگلاژ بودن پنل ها است. برای زیرسازی نمای کامپوزیت ابتدا دستکهایی با پروفیل آهنی از ساختمان گرفته می شود. براکت های آهنی روی دستک ها جوش داده می شوند. سپس نبشی های آلومینیومی بر روی براکت ها پیچ می شوند و در نهایت پنل ها یا کمک پیچ و مهره به نبشی ها متصل خواهند شد. ورقهای کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی به شکل ناودانی (بچه ناودانی) که در داخل لاملهای آلومینیومی میباشند بر روی لاملها نصب میگردند نحوه اتصال ورق به ناودانی با شیوههای مختلفی اجرا میگردد که باعث ایجاد تفاوت در روشهای هنگ میگردد
مراحل اجرای زیر سازی و نصب ورق کامپوزیت :
در صورتی که اسکلت سازه فلزی باشد از تیرها و ستونهای موجود جهت قوطی کشی دستک گرفته میشود.
و در صورتی که اسکلت بتنی باشد از صفحههای موجود که قبلا در تیر بتنی تعبیه شده دستکهای اتصالی گرفته میشود
بعد از انجام رول بولت و اتصال دستکها، قوطیهای ۴۰×۴۰ فلزی به صورت عمودی و افقی با توجه به نقشه زیرسازی فلزی، به یکدیگر جوش داده میشوند.
قوطیها باید کاملاً شاقول و تراز باشند تا بقیه زیرسازی که به این قوطیها اتصال پیدا میکنند تراز و شاقول باشند و در نهایت ورقها پلهای دیده نشوند.
نصب براکت فلزی:
نصب نبشی آلومینیومی:
نصب ناودانی ریل:
نصب ناودانی بولت:
شیار و برش ورق :
خم و مونتاژ ورق:
نصب و تثبیت ورق:
3 – اجرای نما ساختمان با کامپوزیت به روش (H، L) :
این روش تقریبا مشابه روش fix بوده با این تفاوت که ورقها بلافاصله پس از برش در پروفیلهای مخصوص H شکل و L شکل قرار داده میشوند. هیچگونه عملیات شیار و ساخت پانل بر روی آن انجام نمی شود. از مزایای این روش به سرعت اجرای بالا، تمیزی اجرا و هزینه کمتر میتوان اشاره کرد. معایب این روش، عدم آب بندی ۱۰۰ درصد و همچنین عدم امکان تعویض پانل در صورتی که لازم به تعویض باشد و در صورتی که پانلها به ابعاد بزرگ اجرا شود موجب تغییر شکل ورقها و ایجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگی خواهد بود. این سیستم دارای قابلیت رگلاژ کامل نسبت به روش فیکس را دارد.
در مرحله اول سیستم h و L همانند روش فیکس ابتدا زیر سازی فلزی صورت میگیرد . زیرسازی در این سیستم کاملا مشابه روش فیکس میباشد.
شبکهای متشکل از پروفیل آهنی با مقطع های 40 *40 میلیمتر و یا 20 *40 میلیمتر بر روی اسکلت ساختمان و بر اساس طرح کلی نما اجرا میگردد.
در مرحله دوم بر خلاف سیستم فیکس ورق ها بصورت مستقیم در داخل زه های آلومینیومی نازک که بر روی زیرسازی پیچ شده است نصب می شوند.
بعد از آن ورقهای کامپوزیت مطابق نقشه و طرح برش خورده به همان صورت و به شکل کشوئی در داخل پروفیل های H قرار میگیرند.
در روش H & L ورقهای کامپوزیت برش خورده بر خلاف روش فیکس خم داده نمیشوند.
تفاوتهای روش فیکس و هنگ :
روش فیکس فاقد بسیاری از قابلیتهای روش هنگ است. در این روش آب بندی نما به صورت نصب ریل انجام نمیشود و ورقها با پرچ به قوطیهای فلزی بسته میشود لذا قابلیت حرکت ندارند. در بسیاری موارد نیز پرچها به صورتی که در روش ریلی پوشیده میشوند از رویت مصون نمیمانند. در مقابل سرعت نصب و هزینه اجرائی کمتر از مزایای این روش میباشد.
در روش ریلی امکان جابجایی ورقهای نصب شده وجود داشته و در صورت لزوم میتوان ورقها را در محل جابجا نمود.
مزایای سیستم هنگ:
1 – با توجه به اینکه تمام اجزای زیر سازی و رو سازی از یک جنس (آلومینیوم) میباشند، انقباض و انبساط اجزا در اثر تغییر دما مشابه هم بوده که این امر از تغییر حالت دادن و خرد شدن جلوگیری میکند.
2 – آب بندی در این سیستم نیاز به استفاده از چسبهای سیلیکون و یا لاستیک آب بندی نمیباشد، که با توجه به کوتاه بودن عمر چسبهای سیلیکون و لاستیکهای آب بندی استفاده نکردن از موارد فوق از نقاط قوت این سیستم به شمار میآید.
3 – قطعات متناسب با وزن خود روی بولتها قرار میگیرند که به علت فرم خاص مونتاژ ورقها در هنگام زلزله و یا وزش بادهای شدید از محل خود خارج نمیگردند و از پایداری بالایی در برابر نیروهای جانبی برخوردار میباشند.