دفتر مهندسی آلفا اجرای نمای کامپوزیت ، کرتین وال ، سرامیک خشک و لوور دوکی ساختمان

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳ -۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

امروزه نمای خارجی ساختمان یکی از مهم ترین عوامل در خرید، قیمت گذاری و اجاره ساختمان می باشد. به نوعی نمای ساختمان هویت آن را تعیین می کند. بنابراین بسیار مهم است که هنگام طراحی نما، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه افراد و بودجه آن ها اقدام به انتخاب نوع مصالح اقدام ویژه ای کنند. در مقایسه انواع نماهای ساختمانی که به نقاط قوت و ضعف هر یک از متریال های نما پرداخته می شود بهتر درک خواهید کرد که چه نما و مصالحی برای موقعیت جغرافیایی، شرایط مالی، شرایط آب و هوایی و… مناسب تر است.

معرفی مصالح به کار رفته در نمای ساختمان

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت و شیشه که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در ذیل به معرفی انواع نمای ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

پر کاربردترین مصالح نما به ترتیب قیمت از ارزانترین نمای ساختمان تا گرانترین :

  1. نمای سیمان سفید

  2. نمای سیمان شسته

  3. نمای سنگ

  4. نمای آجری

  5. کامپوزیت

  6. سنگ مرمر کلاسیک

  7. نمای سرامیک

  8. نمای چوبی

  9. نمای شیشه

 

۱- نمای سیمانی :

نمای سیمانی جزء نما‌های ارزان قیمت محسوب می‌شود. این طراحی دارای سرعت اجرای بالاست و در کمترین زمان برروی سطح خارجی سازه اعمال می‌شود. به منظور بهبود کیفیت این محصول باید از مواد اولیه با کیفیتی استفاده کنید.

نمای سیمانی در برابر حریق مقاوم است و در صورت بروز آتش‌سوزی از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. برای اجرای این طراحی از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده می‌شود که هرکدام دارای زیبایی خاص خود هستند. لازم به ذکر است که شستشوی این نما آسان بوده و نیازی به کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه نماشویی نیست. از جمله معایب این روش می‌توان به امکان شکستگی، ترک خوردگی، ضعف عایق صوتی و جذب گرد و غبار اشاره کرد

 

.

۲ – نمای سنگی :

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا می شود. قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند، نسبتا بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد.

در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر ، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت استفاده می شود که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. نمای سنگی سالیان سال ماندگار است و در برابر عوامل مختلف نظیر باد، باران، برف، نور خورشید و گرد و غبار مقاوم می باشد

نکات اجرایی نما سنگ :

براساس ضوابط مربوط به نماسازی، رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از سنگ الزامی بوده و امکان استفاده از هر نوع رنگ سنگ در ساخت نما امکان پذیر نمی باشد. استفاده از سنگ صرفا در ترکیب با آجر امکان پذیر می باشد.

۳ – نمای آجری :

آجر از قدیم تا به امروز به عنوان یکی از اصلی ترین مصالح مورد نیاز ساختمان ها محسوب شده است که همین امر باعث شده تا تصور بسیاری از ما برای آجر در دیوار چینی یا صرفا برای نمای مدارس  با آجرهای سه سانتی زرد یا آجرهای سنتی شکل گیرد.

اما با توجه به پیشرفت بسیار زیادی که در صنعت آجر پزی برای تولید آجرنماهای متنوع رخ داده است، امروزه نمای آجری به یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین متریال ها در مقایسه انواع نمای ساختمانی تبدیل شده است

آجرنما‌ی ساختمان به صورت ساده یا دکوراتیو قابل طراحی است؛ البته در هر دو شکل جلوه‌ای خاص به سازه می‌بخشد. آجر‌نما انواع مختلفی نظیر آجرنما سفید، قرمز، کارتنی، دکوراتیو و… دارد

 

.

عوامل زیر باعث محبوبیت نمای آجری در مقایسه انواع نماها می باشد :

  • تنوع گسترده در رنگ، مدل، طرح و ابعاد
  • قیمت بسیار مناسب
  • سازگار با محیط زیست و نداشتن مواد افزودنی و شیمیایی
  • دوام و استحکام بالا
  • مقاوم در برابر تغییرات هوایی و شرایط جوی متفاوت
  • عایق در برابر حرارت و صدا
  • نصب آسان و راحت
  • انعطاف پذیری در کنار سایر مصالح

۴ – نما کامپوزیت :

اولین بار نمای کامپوزیت در کشور آلمان رونمایی شد که باتوجه ‌به کیفیت‌ بالا و نسبتا مقرون به صرفه بودن و نداشتن محدودیت شاهد رشد چشمگیر استفاده از کامپوزیت نمای ساختمان شدیم . نماهای کامپوزیتی از پانل فیبرهای کامپوزیتی ساخته شده اند. این نوع نماها جایگزین خلاقانه ای برای نماهای معاصر هستند. نماهای کامپوزیتی پانل های بزرگی هستند که به راحتی می توانند به هراندازه و شکلی تبدیل شوند و طراحی های متنوعی در اختیار شما قرار دهند. از مزایای این پنل ها می توان به جذب پایین آب، مقاومت بالا، مقاومت در برابر آتش سوزی، روکش خشک، سهولت در نصب و عدم نیاز به نگهداری اشاره کرد

در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد، زیرا زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت به شمار می رود که امکان استفاده از آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است.

۵ – نما سرامیکی :

یکی از مصالح محبوب در ساختمان سازی، سرامیک است که کاربردهای متفاوتی نیز دارد، یکی از کاربردهای سرامیک در نمای ساختمان است که در طراحی انواع نمای ساختمان از سرامیک نیز استفاده می‌شود؛ به این نماها، نمای سرامیکی ساختمان نیز می‌گویند. یکی از دلایل جذابیت نمای سرامیکی قیمت، کیفیت و دوام آن است. حال سوال اینجاست که نمای سرامیک چیست؟

نمای سرامیک چیست؟ کلمه سرامیک، یک کلمه یونانی است که در یونان به معنای سفالینه است و قدمت آن به ۴ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. اخیراً، پوشش های سفالی ضد باران و سیستم هایی با روکش های آجری گزینه های محبوب پروژه های ساختمانی هستند. سیستم هایی باروکش سرامیکی ضد باران به ویژه در صورت داشتن یک رویه خوب جهت محافظت از ساختار ساختمان در برابر عناصر بسیار عالی هستند.

انواع نمای سرامیکی ساختمان نیز شامل مواردی همچون نمای سرامیکی طرح سنگ، تراورتن، سنگ آنتیک، سنگ گرانیت، سرامیک طرح آجر و طرح چوب می‌شود.

۶ – نما شیشه ای :

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان، نمای شیشه ای ساختمان است؛ به نماهایی که بیش از ۶۰ درصد از آن را شیشه تشکیل داده باشد ، نمای شیشه‌ای می‌گویند که جزو مدرن‌ترین نماهای ساختمانی در ایران است قصر کریستال لندن اولین ساختمان شیشه ای بود که در سال ۱۸۵۱ احداث شد. البته در ابتدای امر استفاده از شیشه در کارهای ساختمانی با استقبال چندانی ربرو نشد، ولی با گذر زمان و با پیشرفتهای چشمگیری که در کار تولید انواع شیشه ها، از جمله شیشه های نشکن، دو یا چند جداره عایق صدا و حرارت، شیشه های رفلکسی و … بوجود آمد، هر روز به میزان استفاده از اقسام مختلف شیشه بعنوان یک مصالح ساختمانی بسیار زیبا افزوده میشود. بیشترین کاربرد این نوع نما جهت کاهش حجم صدای بیرون از خانه و عایق کردن حرارت در ساختمان است.

نمای شیشه‌ای به دلیل شفافیت و قابلیت منتقل کردن نور در پروژه‌ها و ساختمان‌های لوکس و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از ایده‌های نمای ساختمان با شیشه در ویلاها و باغ‌ها است که جذابیت‌های بسیاری را برای نمای ساختمان شما به همراه دارد و باعث لوکس یا لاکچری شدن ساختمان شما می‌شود.

انواع نمای ساختمان با شیشه را می‌توان به دسته‌های نمای شیشه‌ای بالکن، اسپایدر، کرتین وال، فریم لس و غیره تقسیم کرد.

مزایای نما شیشه ای :

  • فضای دیدی گسترده برای مشاهده خارج ساختمان
  • زیبایی چشمگیر و منحصر به فرد در ساختمان
  • تامین نور عالی
  • کاهش بار مرده ساختمان
  • سرعت بخشیدن در اجرای نما
  • در دسترس بودن

۷ – نما چوب :

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد.  چوب ترموود  نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد. از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدیدپذیری اشاره کرد

 

 

 

 

.