سرامیک خشک پرسلانی روش نصب سیستم کیل

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

سرامیک خشک پرسلانی روش نصب سیستم کیل

سرامیک خشک پرسلانی روش نصب سیستم کیل با توجه به نوع سازه و نوع اجرای آن متفاوت است. سرامیک خشک پرسلانی به سرامیک هایی گفته می شود که کاملا شیشه ای است، درصد جذب آب بسیار پایینی دارند و در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد تولید می شوند. این دسته از سرامیک ها به هیچ عنوان نفوذ پذیر نیستند و طرفداران بسیاری را دارد. در سیستم نمای خشک برای اتصال المان ها به یکدیگر از ملات استفاده نمی‌شود. برای اتصال از نبشی، پروفیل های فولادی، رانرهای آلومینیوم و استیل با روش های مهندسی شده در کنار یکدیگر استفاده می کنند.

پرکاربرد ترین نوع سرامیک نما ، سرامیک پرسلانی می باشد که در ابعاد مختلفی در جهان تولید می شود. معمول ترین ابعاد مورد استفاده سرامیک های نما در ابعاد ۶۰ * ۱۲۰ سانتی متر می باشد که این ابعاد با ضخامت های ۶ تا ۱۲ میلیمتر در بازار جهانی عرضه می گردد و در کشور ما ایران با توجه به محدودیت های تولید این ضخامت به ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر محدود می گردد. نمای سرامیک خشک پرسلانی به دو صورت سرامیک مجوف (سرامیک سوراخ دار) و سرامیک توپر (سرامیک فول بادی) به فروش می رسد. هرکدام از این دو نوع سرامیک ویژگی های منحصربه فردی دارند و در مواردی بیش از دیگری مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سرامیک خشک پرسلانی مورد استفاده در نما :

۱ – سرامیک خشک مجوف :

سبک‌ترین نوع سرامیک پرسلانی نما را می توان به نمای سرامیک پرسلان مجوف اختصاص داد. اگر سرامیک مجوف را از نزدیک دیده باشید، حتما متوجه وجود سوراخ هایی در لایه میانی آن شده اید. این سوراخ ها سرامیک را به یک عایق حرارتی بی نظیر تبدیل می کنند که از نفوذ هوای سرد یا گرم به داخل ساختمان جلوگیری می کند. یکی دیگر از ویژگی های سرامیک خشک مجوف این است که وزن آن به طرز قابل توجهی کاهش یافته و بار مرده کمتری را به سازه ساختمان انتقال می‌دهد. دلیل آن هم همان سوراخ هایی است که در بدنه این سرامیک وجود دارد. همین سوراخ ها باعث شده اند تا سرامیک نما مجوف به یکی از مستحکم ترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی در برابر فشار و تنش تبدیل شوند.

۲ . سرامیک خشک توپر :

به رغم تمام ویژگی های منحصربه فرد سرامیک مجوف، از آن جایی که این سرامیک وارداتی است، قیمت تمام شده بالاتری دارد. بنابراین بسیاری از کارشناسان و پیمانکاران ساختمانی پیشنهاد می کنند که در مواقعی که استفاده از سرامیک مجوف چندان ضروری نیست، از نمای سرامیک فول بادی یا سرامیک توپر استفاده کنید. بنابراین اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بدون نگرانی سرامیک خشک فول بادی را جایگزین سرامیک خشک مجوف کنید. در سرامیک های توپر هیچ گونه تخلخلی وجود ندارد زیرا بر اثر گرمای زیاد تمامی منافذ آن بسته شده بنابراین برای نواحی مرطوب مثل شمال ایران هم مناسب هستند.

نحوه و روش های اجرای سرامیک خشک پرسلانی:

 ۱ -اجرای نما خشک نمایان ( Visible )   

۲ -اجرای نما خشک غیر نمایان ( Invisible )

سرامیک خشک سیستم نمایان ( Visible ) :

در روش نمایان سرامیک خشک همانطور که از نام  سیستم مشخص است برخی از اتصالات و یا کلیپس هایی که در این روش استفاده می‌شوند پس از پایان کار تا حدی قابل مشاهده هستند.

۱– سرامیک خشک سیستم کلیپسی ترک :

پرکاربردترین سیستم اجرای نمای سرامیک خشک کلیپسی می باشد. این سیستم توسط شرکت ترکیه ای معرفی شده است که در این سیستم قطعات اتصالی قابل رویت می باشند. برای اجرای این سیستم به دیتیل هایی از قبیل ریل تک، ریل دوبل، براکت، کلیپس، فنر میانی، کلیپس چرخشی و لاستیک ضربه گیر، نیاز می باشد. تایل های سرامیک پرسلانی بوسیله قطعات کلیپس استنلس استیل که دارای لبه‌های نگه دارنده ای می‌باشند بر روی ریل های آلومینیومی زیرسازی در فواصل مشخص شده متصل می گردند. که باعث می‌شوند سرامیک با استقامت و ایمنی بیشتری بر روی نما قرار بگیرد. رنگ کلیپس ها با رنگ سرامیک انتخاب شده، به وسیله رنگ پلی استر و با روش الکترواستاتیکی یکسان می شود تا مغایرتی وجود نداشته باشد. ویژگی اصلی آن سرعت بالای نصب و سبک تر بودن سازه می باشد. در این روش از سه نوع کلیپس متفاوت استفاده می شود که جنس همه آن‌ها از استیل است.

 ۲ – سرامیک خشک سیستم ماسا : 

از دیگر روش های مورد استفاده برای سیستم های نمایان می توان به سیستم ماسا اشاره نمود. سیستم ماسا توسط شرکت اسپانیایی معرفی شده است. سیستم ماسا برای نصب سرامیک پرسلانی به گونه‌ای است که بدنه آن کاملا در پشت پنل قرار می‌گیرد، اما لبه نگهدارنده سرامیک روی پنل نمایان است به همین دلیل این روش در گروه سیستم‌های نمایان قرار دارد. برای اجرای این سیستم نیاز به کلمپ های مخصوصی دارد تا به صورت کشویی درون ریل های آلومینیومی مخصوص این سیستم قرار گرفته و سرامیک بر روی این کلمپ ها قرار گیرد. به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از لرزش تایل های سرامیکی در شرایط مختلف بر روی این سیستم ها لرزه گیر یا فنری فلزی قرار گرفته که سرامیک ها رو به سمت جلو می راند.  در این سیستم ۶ نوع کلیپس یا کلمپ مختلف وجود دارد که بعضی از آنها هم زمان کنج ۴ سرامیک را می گیرد.

۳– سرامیک خشک سیستم کلیپس چهار طرفه :

سیستم کلیپس چهار طرفه از جمله روش های نمایان می باشد که برای انواع سنگ و سرامیک کاربرد داشته و مورد استفاده قرار میگیرد. در این سیستم کلیپس‌ها یا کلمپ‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که می توانند هم زمان چهار گوشه از ۴ سرامیک را مهار کنند. برای اجرای این سیستم به دیتیل هایی از قبیل کلیپس تک میانی، کلیپس دو طرفه، ریل کلیپس چهار طرفه، کلیپس تک ابتدایی و کلیپس دوبل ابتدایی نیاز می باشد. جهت کاهش هزینه امکان پیچ کردن این کلیپس ها مستقیما بر روی زیرسازی فولادی وجود دارد.

سرامیک خشک سیستم غیر نمایان ( Invisible ) :

در این سیستم از انکر و براکت های مخصوصی استفاده می گردد که هیچ کدام از قطعات اتصال قابل رویت نیستند. این روش در دو نوع مختلف اجرا می گردد.

۱ – سرامیک خشک سیستم کیل ( KEIL ) :

در این روش اجرایی ابتدا قوطی‌های افقی و در ادامه قوطی‌های عمودی متصل می‌شوند و بعد از آن نوبت به نصب رانرهای آلومینیومی مخصوص سیستم کیل می شود. رانرهای آلومینیومی به صورت افقی بر روی قوطی‌های عمودی توسط براکت و نبشی متصل می‌شوند . سرامیک خشک توسط دریل آندرکات سوراخ و انگر کیل درون آن قرار می گیرد سپس از طریق اتصالات آلومینیومی مخصوصی به نام کلمپ (Clamp) بر روی ریل های آلومینیومی افقی مخصوص این سیستم متصل می شوند. در نهایت جهت به دست آمدن درز افقی مناسب، سرامیک ها به وسیله پیچ تنظیمی که بر روی کلمپ قرار گرفته در محل مناسب خود قرار داده می شوند. به علت زیبایی، یکپارچه بودن نما و عدم رویت اتصالات مناسب ترین سیستم جهت استفاده در مورد ساختمان هایی می باشد که نمای نزدیک دارند.

۲ – سرامیک خشک سیستم شیاری :

سرامیک خشک سیستم شیاری نیز مانند روش کیل از جمله روش غیر نمایان در نمای سرامیک خشک به شمار می‌آیند. در این روش ابتدا پشت سرامیک ها، توسط دستگاه اتوماتیک شیارزن شیارهای ویژه ای با زاویه ۴۵ درجه در دو جهت معکوس ایجاد می شود. کلمپ ها به وسیله برجستگی هایی که دارند توسط چسب مخصوص داخل این شیارها کاملا محکم می شوند، سپس سرامیک ها از طریق کلمپ بر روی ریل مستقر شده و به وسیله پیچی که بر روی کلمپ تعبیه شده است در محل خود رگلاژ می شوند. اما سرامیک به علت شیاری که خورده، ضعیف می شود و نسبت به سیستم کلیپسی از ایمنی کمتری برخوردار است

در اجرای سرامیک به روش خشک توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. پنجره، درز، برآمدگی ها و نقاط کور ساختمان باید با دقت و تمرکز زیاد آب بندی شوند.

  2. لایه محافظ روی دیوار و قسمت های ریز کار باید به دقت کنترل و بازبینی شوند.

  3. نوع مصالح مورد استفاده و زیرسازی های موجود باید از نظر زیبایی شناختی بررسی شوند و با یکدیگر تطابق داشته باشند، قیمتی مناسب داشته باشند و به آسانی و با سرعت بالایی اجرا شوند.

  4. چهار چوبی که انتخاب می شود باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.

  5. اتصالات در برابر سرما، گرما، بخار آب و گازهای موجود در هوا مقاوم باشند و از اتصالاتی ضخیم و با دوام استفاده شود.

  6. متریال زیرسازی با مصالح نمای خشک به گونه ای انتخاب شود که از لحاظ شیمیایی با یکدیگر مغایرت نداشته باشند. (باعث خوردگی نشوند.)

  7. حتما پس از نصب کیفیت کل سازه نما مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

سرامیک خشک پرسلانی روش نصب سیستم کیل

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱