جهت مشاوره و بازدید از نمای ساختمان توسط مهندسین آلفا با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱

اصول طراحی نمای ساختمان های اداری و مسکونی :

طراحی نما چیست ؟

طراحان و معماران از همان قدم­ های اولیه ساختمان ، طرح نما را در نظر می­ گیرند تا تمهیدات لازم برای اجرای آن از همان ابتدا در نظر گرفته شود. طراحی نما بر اساس شرایط محیطی و سلیقه کارفرما و همچنین قوانین شهرداری صورت می­ گیرد. نمی­ توان هر نوع نمایی که دوست دارید را اجرایی کنید، و اجرای انواع نما باید توجیه اصولی و همینطور اقتصادی داشته باشد. در ادامه اصول طراحی نما را بیان کرده ­ایم.

تعریف طراحی نمای ساختمان سبک مدرن :

سبک مدرن، سبکی است که معمولا از جدیدترین متریال در نمای ساختمان با استفاده از قواعد و قوانین خاصی استفاده می کند. در طراحی نمای مدرن از زوایا و خطوط عمودی و افقی خاص استفاده می شود. نمای مدرن یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی برای ساختمان های مسکونی به شمار می رود. در طراحی نمای مدرن یک ساختمان باید اصول مختلفی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب رعایت کرد. استفاده از مصالح و متریال استاندارد مانند آجر، سنگ و … نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای طرح و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد. طراحی نمای استاندارد یک ساختمان علاوه بر زیبا سازی ساختمان به بالا رفتن عمر مفید آن نیز کمک می کند. از این رو امروزه به بحث طراحی ساختمان از جمله طراحی نمای آن اهمیت زیادی داده شده و از طراحی نمای مدرن بهره گرفته می شود.

مصالح در نمای مدرن :

۱٫ نمای ترمووود
۲. نمای کامپوزیت
۳. نمای اچ پی ال
۴. نمای شیشه ای کرتین وال
۵. نمای شیشه ای فریم لس
۶. نمای شیشه ای اسپایدر
۷. نمای سرامیک خشک
۸. نمای لوور آلومینیمومی
۹. نمای دکوراتیو

۶ مورد از اصول طراحی نمای ساختمان :

۱ . تقارن:

تقارن یکی از راه­ های برقراری توازن در هر نوع طراحی است. در طراحی نمای ساختمان لازم نیست همیشه طرح نما متقارن باشد. ولی وجود توازن ضروری است. هرچند در برخی از نماهای ساختمان مانند طراحی نمای کلاسیک و یا رومی نیاز به وجود تقارن ضروری است.

۲ . رنگ و بافت:

یکی دیگر از اصول طراحی نما، توجه به انتخاب رنگ است. شما نمی ­توانید هر نوع رنگی را برای طراحی نما در نظر بگیرید زیرا با توجه به مصالح به کار رفته رنگ نما می­تواند متفاوت باشد. ممکن است مصالحی که در نمای ساختمان به کار می ­روند تعدادی رنگ مشخص داشته باشند. همچنین توجه به ساختمان­ های اطراف بنا برای انتخاب رنگ اهمیت دارد. همچنین با استفاده از مصالح مختلف می­ توان بافت­ های متنوعی را بر روی نمای ساختمان ایجاد کرد.

۳ . پیوستگی و انسجام: 

وقتی به یک ساختمان نگاه می­ کنیم باید در کلیت آن پیوستگی را ببینیم. پیوستگی هم از طریق فرم و شکل نما و هم در شکل و بافت باید دیده شود. وجود پیوستگی بین طبقات مختلف و هم در یک طبقه بین بخش ­های مختلف نما ضروری است.

۴ . ریتم:

اغلب وجود ریتم را برای موسیقی استفاده می­ کنیم، در صورتی که یکی از اصولی که در معماری بخش ­های مختلف فضا باید به آن توجه شود ریتم است. اجزای نمای ساختمان باید برای در کنار هم قرار گرفتن از یک ریتم پیروی کنند.

۵ . عنصر شاخص:

شاید در طراحی نمای برخی از ساختمان­ ها نیاز به یک بخش برجسته وجود داشته باشد. برجسته کردن یک بخش باعث جلب توجه آن نسبت به قسمت­ های دیگر می ­شود.

۶ . سادگی:

یکی از اصول طراحی نما رعایت سادگی است. سادگی یکی از ویژگی­ هایی است که باید در عین حال که به همه اصول دیگر می­ پردازید، موضوع سادگی را هم در نظر بگیرید. سادگی بخشی از زیبایی نما را ایجاد می­ کند. استفاده از متریال یکدست و رعایت تنوع و همچنین شکل و فرم­ متناسب با ساختمان، به ایجاد سادگی کمک می­ کند. 

جهت مشاوره و بازدید از پروژه توسط مهندسین آلفا با ما تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۶۸۲۹۳۳  –  ۰۲۱۸۸۵۵۲۰۵۱